Helseminister Jan Christian Vestre besøkte Ung Arena+

Ung Arena+ har vært åpent siden mars, og satsingen er blitt lagt merke til også utenfor kommunens grenser. Torsdag ettermiddag kom en nysgjerrig helseminister på besøk.

Ordfører Frank Pedersen ønsker helseminister Jan Christian Vestre velkommen til Ung Arena+ - Klikk for stort bilde

Helseminister Jan Christian Vestre ble godt tatt imot da han ankom Ung Arena+ torsdag ettermiddag. Ordfører Frank Pedersen og prosjektleder for Ung Arena+, Kari Marthinsen, viste ham rundt og ga en effektiv innføring i bakgrunnen for og status på prosjektet.

Helseminister Jan Christian Vestre og prosjektleder for Ung Arena+, Kari Marthinsen - Klikk for stort bildeKari Marthinsen presenterer Ung Arena+ - Klikk for stort bildeHelseminister Jan Christian Vestre - Klikk for stort bildeKari Marthinsen viser helseministeren rundt i Ung Arena+-lokalene - Klikk for stort bildeKari Marthinsen og helseminister Jan Christian Vestre - Klikk for stort bilde

God start for Ung Arena+

Marthinsen illustrerte hvordan ungdommers møte med helsevesenet tidligere var svært uoversiktlig, og hun forklarte videre at en sentral målsetting med Ung Arena+ var å samle alle tjenester rettet mot ungdom, fra spesialisthelsetjeneste til lavterskeltilbud, bak samme dør. Selv om prosjektet fremdeles er ganske ferskt, oppleves det hittil som en stor suksess.

– Vi har hatt 370 registrerte besøk siden oppstarten i mars. Det har vært god aldersspredning. 34 prosent av de besøkende kommer to eller flere ganger, fortalte Marthinsen.

Viktigste lærdom?

Helseministeren syntes det virket svært lovende etter såpass kort tid.

– Dette er kjempebra, et helt supert prosjekt! Her settes de unge i sentrum, sa han.

Videre ville ministeren gjerne høre mer om prosessen, hvilke barrierer man har støtt på og hva man lærte underveis.

– Deltakelse er helt vesentlig, svarte Marthinsen. – Dette har vært et samarbeidsprosjekt mellom kommune og sykehus, og det har vært helt avgjørende at begge parter har deltatt aktivt, både økonomisk og med sine folk og fagmiljøer.

Underveis har det vært nok av barrierer, og Marthinsen pekte spesielt på teknologi som den største av dem. På den ene siden handler det om ulike fagsystemer som ikke snakker sammen, og på den andre siden handler det om å treffe målgruppen på en god måte i de rette kommunikasjonskanalene.

Helseminister Jan Christian Vestre - Klikk for stort bilde

Ungdom i sentrum

Johanne Langklep og Fredrik Bonde har vært med i ungdomspanelet, og hadde det ikke vært for at ungdommene selv har deltatt aktivt i planleggingen av Ung Arena+, hadde det antakelig ikke vært like vellykket.

Begge var til stede torsdag, og de delte sine erfaringer med helseministeren.

– Jeg ble med i ungdomspanelet i 2021, og det har vært stort engasjement hele veien. Vi ble veldig involvert i prosessen, og vi fikk medvirke hele veien. Det ga oss en følelse av eierskap, fortalte Johanne Langklep.

Ungdomspanelet ble lyttet til, og det bærer Ung Arena+ preg av nå.

Ordet er spredd

– Jeg følte meg først litt liten sammen med så mange viktige folk. Når jeg skjønte at vi unge faktisk ble lyttet til og tatt på alvor, endret det seg raskt. Nå er det helt fantastisk å se resultatet av arbeidet, sa Fredrik Bonde.

– Opplever dere at Ung Arena+ er blitt en snakkis blant unge? spurte helseministeren.

–  I starten av prosessen var det jo ikke det, men nå er det annerledes. Folk jeg aldri hadde trodd ville bry seg om dette, sier at ‘ja, det har jeg faktisk hørt om’.

Les mer om Ung Arena+ her