Historisk digital elevrådskonferanse

I dag ble Tønsberg kommunes første heldigitale elevrådskonferansen avholdt. Konferansen, som vanligvis avholdes på høsten, var blitt utsatt på grunn av korona-pandemien, og måtte av samme grunn gjennomføres digitalt. Det la ingen demper på engasjerte elever som løftet frem mange spennende temaer.
Ordfører Anne Rygh Pedersen

En lyttepost for politikere og ansatte i kommunen

- Dere er fremtiden, det er helt nødvendig at det som dere er opptatt av - blir tatt på alvor, sa ordfører Anne Rygh Pedersen som åpnet den digitale konferansen fra sitt hjemmekontor.

Hun fortalte at elevrådskonferansen er en viktig lyttepost for både politikere og ansatte i kommunen. Sammen med leder av utvalg for oppvekst og læring, Jill Eirin Undem, deltok hun på konferansen og lyttet til det elevene presenterte.

- Det er dere som vet best hva som er fint og hva som er utfordrende med å være ung i Tønsberg i dag. For at vi skal kunne skape gode oppvekstsvilkår for alle, må vi høre på dere, sa ordføreren.

Har ført til endringer tidligere

Dette var det 6. året elevrådskonferansen har blitt avholdt, den første i ny kommune. Tilbakemeldinger fra elevene i tidligere konferanser har ført til endringer. Et eksempel på dette er kommunens fokus på lekser og prøver.

Kommunalsjef Espen Riiser, seniorrådgiver Birgitte Søderstrøm og utvalgsleder Jill Eirin Undem- Konferansen i 2017 førte til en slags «arbeidsmiljølov» for elever. Her ble ønsket om en felles standard for hvor mye lekser og prøver vi skal ha i Tønsberg-skolen løftet frem. Året etter var dette innført, sa kommunalsjef for oppvekst og læring, Espen Riiser.

Presenterte intervjuer, spørsmål og ideer

Elevrådene ved ungdomsskolene hadde selv valgt hvilke temaer de ønsket å løfte frem i årets konferanse. Mellomtrinnet hadde fokusert på hva som skal til for å trives på skolen. Gjennom forhåndsinnspilte videoer presenterte de intervjuer med elever, spørsmål til politikere og skoleledelsen, og ideer for fremtiden.

Blant temaene som ble løftet fram i årets konferanse var mobbing og planlagte slåsskamper, stress og press blant unge – både på skolen og i fritiden, psykisk helse og mye mer.

Skal følges opp

Kommunalsjefen fortalte at alt som har blitt tatt opp på konferansen vil bli jobbet videre med.

- Nå skal vi sette oss ned å se grundig igjennom alle filmene på nytt. De innspillene og ideene dere har presentert i dag, skal vi ta med oss og finne gode løsninger for å gjøre Tønsberg-skolen enda bedre, sa Riiser da han avsluttet konferansen.

Resultatene fra konferansen vil bli presentert muntlig for politikerne i utvalg for oppvekst og læring i februar og det blir laget en politisk sak som legges frem for behandling i etterkant av dette.