Hva kreves for å styrke næringsattraktiviteten i Tønsberg?

- Vi vet at mange er opptatt av næringsutviklingen i Tønsberg, og nå ønsker vi å få innspill fra næringslivet og innbyggere, sier Charlotte Svensen, næringssjef i Tønsberg kommune.  

Charlotte Svensen. - Klikk for stort bildeNæringssjef Charlotte Svensen.

 

«Strategisk næringsplan 2025-2028» ble behandlet av utvalget for miljø, teknikk og næring denne uken. Nå bes det om innspill med frist 27. oktober 2024. Planen skal videre behandles av kommunestyret. 

– For å lykkes med næringsarbeid i en kommune er det viktig med godt samarbeid mellom kommunen og næringslivet. I arbeidet med denne planen har det vært et samspill om utarbeidelsen av forsaget, nettopp for å gi grobunn for en god plan. Det har vært gjennomført kvantitative undersøkelser og kvalitativt arbeid gjennom arbeidsgrupper, sier Svensen. 

Les forslaget til strategisk næringsplan her. (PDF, 10 MB)

Vil skape flere arbeidsplasser

Regionhovedstaden Tønsberg har et variert næringsliv, det er en høyt utdannet befolkning og en beliggenhet som gir et stort kundegrunnlag. Det er god verdiskapning i bedriftene som er her, men det er en svak arbeidsplassutvikling. Dette til tross for at Tønsberg anses å ha gode forutsetninger for å lykkes.

– Det er nettopp arbeidet med å skape god næringsattraktivitet som planen beskriver. Det skal skje mye spennende i Tønsberg de neste årene, de mulighetene skal vi benytte til å løfte oss. Bare tenk på utviklingen av jernbanetomten, Kaldnes og næringsområder rundt byen, sier Svensen.

I tillegg til arealer er tilgangen på arbeidskraft en utfordring som kommer i full styrke i årene fremover. 

– Tønsberg er en attraktiv bostedskommune, det er positivt for å tiltrekke oss arbeidskraft. Det at infrastrukturen inn til Tønsberg styrkes de neste årene kan også gjøre oss mer attraktive for at folk vil jobbe i Tønsberg, men dette arbeidet krever at det jobbes målrettet, forklarer Svensen. 

Om målsetningen

Målsetningene i planen bygger på regionalanalyse.no der kommunenes bosteds- og næringsattraktivitet måles. Det er foreslått en målsetning om å være topp tre på Østlandet på vekst i bosteds- og næringsattraktivitet. 

– Det er et mål vi har valgt både fordi det er ambisiøst, det måler attraktiviteten som er det parametere vi har påvirkning på og det finnes et godt verktøy som måler dette for oss, forklarer Svensen.

Kommunens klimamål

Kommunen har et mål om at klimagassutslipp i Tønsberg skal reduseres med 60 %. Næringslivet må planlegge for nullutslipp.

– Vi ber om tilbakemeldinger fra næringslivet på om de er på vei mot et slik mål, hvilke tiltak det satses på, og hva næringslivet trenger fra kommunen for å nå målet, oppfordrer Svensen. 

Åtte strategiske satsningsområder

Med bakgrunn i nåsituasjonen, de muligheter og utfordringer som ligger fremfor oss er det i planen valgt ut en retning. 

– Det er mange strukturelle forhold vi har liten påvirkning på, men attraktiviteten kan vi utvikle. Ut i fra attraktivitetsmodellen som er utarbeidet av Telemarksforskning har vi videreutviklet en modell som beskriver vår satsning her i Tønsberg. Vi ønsker å jobbe videre med å styrke de tre B-ene: Bo, besøk og bedrift, og i næringsplanen er det et spesielt fokus på næringsattraktiviteten. For å skape flere arbeidsplasser må flere starte bedrift her, de som er her må vokse og vi må tiltrekke oss bedrifter fra andre plasser, sier Svensen. 

I planen er det foreslått åtte strategiske satsningsområder for å styrke attraktiviteten:

  1. Tilgang på arbeidskraft
  2. Tilgang på næringsareal
  3. Sentrumsutvikling
  4. Nyskaping
  5. Næringsklynger og -nettverk
    Matproduksjon    
    Sirkulærøkonomi
    Kulturnæring
  6. Energi
  7. Næringsoffensiv og -samarbeid
  8. Finne en x-faktor

 

Omdømmearbeid og bærekraftsarbeid er sentralt i alle de strategiske områder.

– Når planen er ferdigstilt i slutten av året, vil vi jobbe systematisk med alle satsningsområdene inn i handlingsplanene, og sammen med næringslivet jobbe videre for at Tønsberg skal være et fantastisk sted å bo, drive næring og besøke, avslutter næringssjefen. 

Les forslaget til strategisk næringsplan her. (PDF, 10 MB)

Les politiske saksdokumentene her. 

 

Gi dine innspill til næringsstrategien her innen 27. oktober:


Innspill kan også sendes per e-post til postmottak@tonsberg.kommune.no eller i brev til 

Tønsberg kommune
Postboks 2410 
3104 Tønsberg.

Husk å merke innspill med saksnr. 24/16218

Se næringssjefens presentasjon av næringsplanen her: