Hva syns du om kommunens krisehåndtering?

- Vi ønsker å vite hvordan folk har opplevd kommunens håndtering av koronakrisen, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. Nå oppfordrer hun innbyggerne til å delta i kommunens undersøkelse om krisehåndteringen. Egil Johansen og Anne Rygh Pedersen Anders Tyvand

Delta i undersøkelsen her! - undersøkelsen avsluttes 8. juni.

De har lagt noen spesielle uker bak seg. Hver morgen har ordfører Anne Rygh Pedersen, rådmann Egil Johansen og resten av kriseledelsen i Tønsberg kommune satt seg ned bak hver sin PC-skjerm og møttes til digitale møter. Der har de drøftet hvordan koronasituasjonen skal håndteres, og hvilke tiltak som skal iverksettes.

- Det har vært en krevende tid med mange vanskelige beslutninger. Det er både uvant og ubehagelig å måtte stenge ned mange av kommunens tjenester, men i en periode var det nødvendig av hensyn til pandemien. Samtidig har vi vært opptatt av å opprettholde samfunnskritiske funksjoner, og vi gjort det vi kan for at innbyggerne i så stor grad som mulig  skal få de nødvendige tjenestene, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Ønsker tilbakemelding

Nå er samfunnet i ferd med å åpnes opp igjen, og kriseledelsen i Tønsberg kommune ønsker å høre innbyggernes mening om håndteringen av koronakrisen. Rådmann Egil Johansen håper flest mulig vil ta seg tid til å delta i undersøkelsen.

- Vi lurer på om innbyggerne mener at iverksatte for strenge tiltak, eller om de burde vært enda strengere. I tillegg ønsker vi å kartlegge i hvilken grad innbyggerne har vært tilfreds med de tjenestene de har mottatt underveis koronakrisen, om de har fått den informasjonen de har hatt behov for, og gjennom hvilke kanaler de har forholdt seg til informasjon fra kommunen, sier han.

Han mener en slik tilbakemelding fra innbyggerne kan gjøre kriseledelsen enda bedre rustet til å håndtere lignende situasjoner senere.

- Vi ønsker alltid å forbedre oss, og det er viktig for oss å få tilbakemelding fra innbyggerne. Jeg håper det er lenge til vi må iverksette lignende tiltak igjen, men vi må være forberedt på at koronaviruset kan blomstre opp igjen, og at nye kriser kan ramme kommunen vår i fremtiden, sier han.

Delta i undersøkelsen her!