Hvordan har unge i Tønsberg det?

Snart gjennomføres Ungdata-undersøkelsen i Tønsberg kommune blant elever i 5.–10. trinn. For å få et godt bilde av hvordan unge i Tønsberg har det, håper vi at så mange som mulig deltar. Undersøkelsen skal gjennomføres i løpet av ukene 9 til 11. Alle foresatte mottar informasjon om undersøkelsen i uke 6.

Hvorfor gjennomføres undersøkelsen?

Undersøkelsen gir oss blant annet:

• Et godt bilde på hvordan det er å vokse opp i kommunen.
  • Mulighet til å fange opp tendenser tidlig.
  • mulighet for sammenligning med andre kommuner og nasjonale tall.

Hvordan gjennomføres det?

• Det er satt av én skoletime til å svare på undersøkelsen.
  • Undersøkelsen gjennomføres elektronisk ved at man logger seg inn på Ungdatas svarside med en tilfeldig engangskode.
  • Elevene svarer ved å krysse av i spørreskjemaet.
  • Det er mulig å få spørsmålene lest opp i spørreskjemaet. Ved bruk av denne funksjonen, skal øretelefoner/-propper benyttes.

Hva spør vi om?

Undersøkelsen dekker flere områder. Hovedtemaene er:

• Skole og fritid
  • Venner
  • Hjem og familie
  • Helse og livskvalitet
  • Mobbing
  • Mediebruk

Det er frivillig å delta

• Undersøkelsen er frivillig.
  • De som svarer på undersøkelsen kan hoppe over spørsmål de ikke ønsker å svare på, og kan slutte å svare underveis, dersom de ønsker det.
  • Foresatte kan reservere sitt barn fra å delta ved å gi beskjed til kontaktlærer/skolen.

Personvern

• Undersøkelsen er anonym, og det er ikke mulig å identifisere enkeltpersoner gjennom dataene som samles inn.
  • Ingen enkeltpersoner vil gjenkjennes når resultatene fra undersøkelsen offentliggjøres.

Hva skjer etter undersøkelsen er gjennomført?

Kommunen får to rapporter med resultater, en for 5. til 7. trinn og en for ungdomsskolene 8. til 10. trinn. Rapportene vil brukes som grunnlag for avgjørelser, tiltak og planer innenfor oppvekst og skole. Resultatene vil også brukes som utgangspunkt for elevrådskonferansen 2021.