Hvordan står det til med folk i Tønsberg?

Færre som dropper ut av skolen og færre med lav utdanning enn landsgjennomsnittet, men samtidig flere arbeidsledige og flere unge uføre. Det er blant funnene i en fersk levekårskartlegging blant innbyggere i Tønsberg kommune.

- Når vi ser samlet på alle de ulike levekårsindikatorene, er helhetsinntrykket at Tønsberg ikke skiller seg vesentlig fra landsgjennomsnittet eller andre kommuner vi sammenligner oss med. På noen områder har vi mindre utfordringer enn andre, og på andre områder har vi noe større utfordringer, sier virksomhetsleder Magnus Martin i Tønsberg kommune.

Levekårsundersøkelsen er gjennomført av konsulentselskapet Asplan Viak på oppdrag fra kommunen, og skal danne kunnskapsgrunnlag for utarbeidelse av ny kommuneplan.

- Det er viktig å ha best mulig kunnskapsgrunnlag når kommunen skal utvikle sine tjenester, og når politikerne skal fatte sine vedtak. En slik levekårskartlegging gir oss verdifull kunnskap om lokalsamfunnet, og et bedre bilde av hvilke utfordringer vi må jobbe for å løse. Kartleggingen skal etter planen gjennomføres jevnlig for å synliggjøre utviklingstrekk, og det kan være vel så verdifull kunnskap som tallene i en måling alene i år, sier Martin.

Les rapporten her! (PDF, 4 MB)

Få barn i lavinntektsfamilierMagnus Martin, virksomhetsleder folkehelse, klima og stedsutvikling.

I kartleggingen sammenlignes Tønsberg både med landsgjennomsnittet og med ti sammenlignbare kommuner.

- Vi ser at vi har relativt få elever som dropper ut av videregående opplæring, og en lav andel innbyggere med lav utdanning. I tillegg har innbyggerne våre en høyere medianinntekt enn gjennomsnittet, og vi har færre barn enn snittet som lever i lavinntektshusholdninger, sier Martin.

Til gjengjeld har Tønsberg utfordringer med en høyere andel uføre, arbeidsledige og sosialhjelpsmottakere enn landsgjennomsnittet.

- Det er vanskelig å peke på en tydelig årsak til at det er slik, men når vi ser disse funnene i sammenheng kan det kanskje tyde på at vi har et visst strekk i laget internt i kommunen. En del resultater henger også sammen med utfordringer som vi ser generelt i Vestfold og Telemark og i andre byer på vår størrelse, sier Martin.

Han presiserer at kommunen ikke nødvendigvis skal si seg fornøyd selv når Tønsberg ligger bedre an enn sammenlignbare kommuner.

- Gjennomsnittet kan ligge betydelig under det vi mener er ønsket situasjon, sier han.

Interne forskjeller

I kartleggingen er kommunen inndelt i 25 ulike soner. Det gjør det mulig å se hvor i kommunen de ulike utfordringene er størst.

- Vi har fra før mye kunnskap om kommunen som helhet, men ofte kan gjennomsnittstall hindre oss i å se utfordringene lokalt i kommunen. Nå ser vi at noen soner viser tegn til en viss opphopning av levekårsutfordringer, mens andre soner viser få tegn til slike utfordringer. Det er kanskje ikke så rart, fordi det ofte er en klar sammenheng mellom de ulike indikatorene. Dersom en høy andel av innbyggerne er unge uføre eller mottar sosialhjelp, er det naturlig at en høyere andel også har lav inntekt, sier Martin.

Som i mange andre kommuner er det de sentrumsnære områdene som har størst utfordringer.

Kartleggingen bygger hovedsakelig på data fra SSB. I undersøkelsen blir Tønsberg kommune både sammenlignet med landsgjennomsnittet og kommunene Moss, Sarpsborg, Fredrikstad, Drammen, Horten, Sandefjord, Larvik, Færder, Porsgrunn og Skien.

Les rapporten her! (PDF, 4 MB)