Miriam Standal og Frode Hestnes.
Det utvikles stadig ny helseteknologi, og Tønsberg kommune er først i løypa blant norske kommuner når det gjelder å opprette en digital sone i hjemmesykepleien. 4. november iverksettes den nye tjenesten, der pasienter vil få hjelp av helsepersonell via digitale kommunikasjonsløsninger.
- Det er viktig å understreke at den nye, digitale sonen i hjemmesykepleien ikke skal erstatte de tjenestene vi allerede har. Det er fortsatt mange pasienter som vil ha behov for fysiske besøk for å få den hjelpen de trenger, men digital hjemmesykepleie kan være et godt alternativ for noen eller et supplement til ordinær hjemmesykepleie, sier Frode Hestnes, kommunalsjef for mestring og helse i Tønsberg kommune.
Økt kapasitet – mer fleksibilitet
Kristine Wilhelmsen og Thea Trulsrud skal følge opp pasientene digitalt. Anmol Kaur (stående) skal være koordinator i pilotprosjektet.Miriam Standal er virksomhetsleder for Hjemmesykepleien Øst i Tønsberg kommune, og prosjektleder for innføringen av den nye, digitale tjenesten. Hun tror digital hjemmesykepleie kan bli et populært tilbud som mange vil sette pris på.
- Det fungerer sånn at pasienten har kontakt med helsepersonell via en skjerm. Når vi kobler oss opp, kan vi både snakke med pasienten og se vedkommende og rommet pasienten befinner seg i, sier hun.
Standal mener digitale besøk i mange tilfeller kan erstatte fysiske besøk.
- Veldig mange av de besøkene sykepleierne avlegger i løpet av en dag, handler for eksempel om å påse at pasienten tar riktig medisin til riktig tid. Nå kan sykepleieren sitte på sentralen og se at pasienten faktisk tar medisinen sin uten å måtte være fysisk til stede, sier hun.
- Positivt for alle
Slik vil det digitale besøket se ut for pasienten.Standal mener dette er positivt for alle – ikke minst for pasienten selv.
- For kommunens del innebærer dette at vi blir i stand til å betjene mange flere pasienter, fordi vi ikke trenger å bruke tid på å forflytte oss fysisk mellom dem. Dermed får vi økt kapasitet, og får utnyttet ressursene våre bedre. Når vi blir flere eldre i samfunnet og behovet for hjelp øker, kan vi ikke løse utfordringen bare ved å la de ansatte løpe fortere når de er på jobb. Vi må også jobbe på nye måter, som både gjør oss i stand til å hjelpe flere med fortsatt høy og god faglig kvalitet i tjenesten, sier hun.
For pasienten betyr det nye tilbudet større frihet og mer fleksibilitet.
- Ved ordinære besøk må pasienten være hjemme når sykepleieren kommer, og det er ikke så lett å gjøre om på avtaler. Nå kan pasienten bare ta med seg skjermen hvis han eller hun skal ut av boligen, så kan besøket gjennomføres der pasienten befinner seg. I tillegg vil vi få en miljøgevinst, fordi vi kan redusere kjøringen betraktelig, sier hun.
Frivillig løsning
Standal understreker at ingen vil miste dagens tilbud om fysiske besøk når den nye tjenesten innføres.
- Det er ingen som skal tvinges over på digital hjemmesykepleie. Dette blir en frivillig løsning for dem som syns det kan være interessant, men jeg tror det vil bli populært. Selv om pasienter setter pris på å få hjelp, er det mange som opplever det som en belastning å stadig få fremmede folk inn i huset, sier hun.
Nå rulles tjenesten ut, og i første omgang vil det være to årsverk tilknyttet tjenesten.
- Det er ansatt en sykepleier og en helsefagarbeider som vil ha tilholdssted i hjemmetjenestens lokaler på Klokkeråsen. Derfra kan de bistå mange flere pasienter i løpet av en dag enn de ellers ville hatt kapasitet til, sier hun.
Selv om Tønsberg er først i Norge med digital hjemmesykepleie, er konseptet allerede velprøvd i andre land.
- Både Finland og Sverige har innført dette allerede, erfaringene derfra er gode, sier hun.
En annen digital tjeneste som allerede er tatt i bruk i Tønsberg, er digital hjemmeoppfølging. Det går ut på at pasienter selv måler blodtrykk, blodsukker, vekt og temperatur. Informasjonen overføres trådløst til et nettbrett, og videre til de ansatte i hjemmetjenesten.
- Det bidrar til at pasientene får økt kompetanse og innsikt i egen helse. Når pasienten har foretatt en måling, vil et trafikklyssystem fortelle om alt er i orden eller om det er behov for justeringer eller å oppsøke hjelp. Hvis målingene ikke er tilfredsstillende, vil det gå et varsel hos hjemmetjenesten som så vil kontakt med pasienten, sier Standal.
Når alle målinger registreres digitalt, får pasienten også bedre oversikt over utviklingen i egen helse.
- Pasienten kan også ta med nettbrettet til fastlegen eller spesialisthelsetjenesten, som vil få nøyaktig informasjon om pasientens helseutvikling, sier Standal.
Hun tror både digital hjemmeoppfølging og digital hjemmesykepleie kan gi mange en økt opplevelse av kontroll over egen hverdag, men er samtidig tydelig på at løsningene ikke egner seg for alle.
- Pasienten må jo foreta målinger og håndtere være i stand til å håndtere utstyr selv. Hvis man ikke er i stand til det, skal man heller ikke over på digitale løsninger, sier hun.