– Jeg lærer stadig noe nytt, spesielt av å samarbeide med de som har en annen fagbakgrunn enn det jeg har

Tina Nordbotten Olsen er psykolog i PPT. I høst ble fire skoler i Tønsberg med på pilotprosjektet “Lekende lett skolestart”. Nordbotten Olsen leder prosjektet.

Bilde av Tina Nordbotten Olsen - Klikk for stort bilde

Les om prosjektet “Lekende lett skolestart” her.

Hvordan startet din karriere i kommunen?

Jeg har jobbet i Tønsberg PPT siden januar 2016. Jeg var ferdig utdannet sommeren 2015 og rakk å jobbe i Ringerike kommune i seks måneder før jeg startet i Tønsberg.

Hva drømte du om å bli da du var barn?

Jeg har vært innom mange forskjellige yrker i drømmene mine. Jobbe i kiosk (for å spise så mye godteri jeg bare ville), politi, lærer…

Hvorfor valgte du en jobb i det offentlige fremfor en jobb i privat næringsliv?

Som psykolog tenker jeg at det er best muligheter for faglig utvikling i det offentlige og jeg ønsker å utvikle meg. Videre ønsker jeg å hjelpe mennesker på et så tidlig tidspunkt som mulig og da tror jeg kommunen er rett sted.

Hva er det beste med jobben din?

Her må jeg nevne flere ting. Det er muligheten til å treffe barn og unge i skoler og barnehager og kunne påvirke hvordan hverdagen deres er. Videre er det veldig spennende å kunne samarbeide med mange forskjellige skoler, barnehager, andre tjenester i kommunen og kollegene mine i PPT. Jeg lærer stadig noe nytt, spesielt av å samarbeide med de som har en annen fagbakgrunn enn det jeg har.

Kan du peke på noen gode grunner til å velge en karriere i det offentlige?

Faglig utvikling har jeg allerede nevnt. Og så er det jo det å ha mange gode kolleger å samarbeide og drøfte med. I det offentlige står man ikke alene.

Finnes det en fordom eller et inntrykk av jobb i kommunen som du har lært at ikke stemmer?

Da jeg var yngre hørte jeg alltid at ansatte i kommunen jobber tregt og «har masse tid til å drikke kaffe.» Det kan nok hende at ting tar litt tid i kommunen, men det handler ikke om at vi jobber tregt, det handler om at det er et konstant høyt trykk. Her farter vi rundt hele tiden, men har heldigvis litt tid til en kopp kaffe på møtene vi deltar på.

Hvis du kunne gjennomføre ett prosjekt i vår kommune – helt uten budsjettbegrensninger – hva hadde det vært?

Øke pedagogtettheten i alle barnehager. Siden det er helt uten budsjettbegrensninger ville jeg gjort det samme i skolen. Barnehagen og skolen er svært viktige arenaer der barn tilbringer mye av sin våkne tid. Og som Arne Holte sier: helse skapes der mennesker lever livene sine. Så hvis vi skal forebygge psykiske helseplager, språkvansker, mobbing, skolefravær osv., så lønner det seg å sette inn tiltak på de arenaene der barna er, og det lønner seg å sette inn tiltakene tidlig! Forskning som ser på barns trivsel, utvikling, læring og psykiske helse kommer stadig til samme konklusjon; at gode relasjoner og trygghet er helt grunnleggende. Det å skape trygghet og gode relasjoner til barn tar tid, det krever nok voksne tilstede og ikke minst et stabilt personale. Forskning fra Danmark, der forskere fulgte barnehager over flere år, fant at sykefraværet reduseres betydelig ved å øke bemanningen. Det er vinn-vinn! Det fører til et mer stabilt personale som har mer overskudd i hverdagen, som igjen vil kunne påvirke barnas utvikling positivt. Økt bemanning må kombineres med at det kontinuerlig jobbes med de voksnes relasjonskompetanse.