Ny bademolo på Ringshaugstranden

Den nye bademoloen på Ringshaugodden og anlegget rundt nærmer seg ferdig. -Vi er veldig tilfreds med resultatet og mange har badet fra moloen allerede, tross i kulde og snø, sier virksomhetsleder for folkehelse, klima og stedsutvikling, Magnus C. Martin.

Det gjenstår noen mindre arbeider, men det går fint å bruke anlegget allerede. Når vi får en periode med litt mildvær, vil de gjenstående arbeidene ferdigstilles og vi planlegger for en offisiell åpning av anlegget i slutten av mars, forteller Martin.

badebrygge Ringshaug - Klikk for stort bildeTegning av den nye moloen på Ringshaugodden

Takker for godt samarbeid

Martin ønsker å takke for godt samarbeid med Nordocks som har bygget moloen. -De har hatt en vanskelig oppgave med flere uvær på uheldig tidspunkt i byggeprosessen, men likevel fått jobben gjort.

Populær strand

Den oppgarderte bademoloen og ny gapa- og padlehuk gjør at en av Oslofjordens mest populære friluftsdestinasjoner tilrettelegges for enda flere brukere og den får en utvidet sesong, sier Martin fornøyd.

Moloen er tilrettelagt for flere brukere, både i antall og for flere grupper. Blant annet med badetrapp og rampe.  Men Martin påpeker at vannet rundt moloen ikke er dypt nok for stuping.

Beskyttelse for vær og vind

Har du tenkt å bade på en litt vindfull og regntung dag, kan du legge håndkleet i gapahuken Da er håndkle tørt og ikke blåst bort når du kommer opp av vannet. Det fine med gapahuken er at du kan finne le uansett vindretning.

Er du på padletur er dette også et perfekt sted å ta en pause eller en god start for en ny padletur.

Gapahuken ble ferdig i fjor vår.

Parkeringsplass og toalett

Her er det parkeringsplass, og tilgang på vann og toalett ikke langt unna. Det er også kort avstand til Færder nasjonalpark.

Vinterbading

På den nye moloen er det godt tilrettelagt for å bade året rundt. Martin minner samtidig om at vinterbading krever at du tar forhåndsregler og det  anbefales at du ikke gjør det alene.

Økonomisk støtte

Tønsberg kommune er tiltakshaver og har fått økonomisk støtte fra følgende aktører:

• Miljødirektoratet
  • Spillemidler
  • Sparebankstiftelsen DNB
  • Vestfold og Telemark fylkeskommune
  • Arkitekt Gapahuk og Padlehuk er Biotope
  • Landskapsarkitekt er Asplan Viak

Leverandør og entreprenør av bademolo er Nordocks AS

Oversiktsplan Ringshaugodden (PDF, 273 kB)

Bakgrunn for prosjektet

Prosjektet på Ringshaug har blitt prioritert i Tønsberg kommune gjennom vedtatt anleggsplan idrett og friluftsliv 2016-2019. Bevilgingen fra Tønsberg kommune ble vedtatt gjennom budsjett 2019.

Bakgrunnen for at prosjektet ble prioritert var ønsket om:

Bedre tilrettelegging for helårsbruk av Ringshaug – nærturer er viktig rekreasjon og Ringshaugodden kan nåes av over 20 000 innbyggere på akseptabel gåavstand. Området er også en godt besøkt turistdestinasjon.

Bademoloen var svært gammel og slitt og trenger en oppgradering. Det er også litt vanskelig for alle å bruke moloen, etter oppgraderingen vil det være bedre plass og lettere for flere å bruke den.

Tønsberg kommune er også en aktiv samarbeidspart for å tilrettelegge for tilgang til Færder nasjonalpark. Fra Ringshaugodden har du prima utsikt til nordre del av Nasjonalparken. Tønsberg er på mange måter inngangsporten til nasjonalparken, og her er enda en inngang.

Utvikling av gode tiltak i kommunens ulike nærmiljøer blir alltid best med nær dialog og innspill fra frivillighet og nærmiljø. Vi takker for god dialog med velforening og ulike badegrupper i området.