Offisiell åpning av Presterødbakken

Torsdag ble den nye Presterødbakken offisielt åpnet av fylkesordfører Terje Riis-Johansen og ordfører Anne Rygh Pedersen. Et halvt år før tiden ligger et nytt og lekkert veianlegg klar til bruk, både for bilister, buss, syklister og fotgjengere.

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen og ordfører Anne Rygh Pedersen klippet snoren for den nye Presterødbakken.   

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Klimavennlig

-Dette er mer enn en ny vei som skal hjelpe på rushtrafikken,  sa ordfører Anne Rygh Pedersen i sin hilsen. Klimaet har stått i fokus, helt i tråd med de nasjonale retningslinjene. Her er det lagt til rette for å komme seg frem på andre måter enn bil, og ikke minst for mye sykkelglede. Denne flotte sykkeltrasseen føyer seg fint inn med de andre sykkelprosjektene vi har i byen nå, sa hun videre. 

+2 feltet

Når det kommer til den mye omdiskuterte 2+ feltet, tror Rygh Pedersen at  Tønsbergenserne vil klare  å venne seg til den . -Vi må bare øve oss litt, sa hun. Det samme mente fylkesordfører Terje Riis-Johansen. -Mitt svar til alle som klager på +2 feltet er "tålmodighet". Det tar tid å innarbeide nye ordninger. Både Riis-Johansen og Rygh Pedersen var svært fornøyde med den nye Presterødbakken. Begge takket for et solid arbeid.

Syklist fikk blomsterbukett

Etter de offisielle hilsningene, og blomsteroverrekkelser, ble en tilfeldig syklist stoppet som en takk og som en artig markering av at nye Presterødbakken nå har blitt meget sykkelvennlig med eget ekspressfelt. Hun fikk overrakt en blomsterbukett før hun suste videre ned bakken.

Ingen ulykker i anleggsperioden

Anleggsarbeidet har tatt knappe to år. Under hele byggeperioden har det vært åpent for trafikk. Selv om det har vært utfordrende både for trafikanter og anleggsarbeidere, har det ikke vært rapportert om ulykker som følge av endrede kjøremønster og avstengte kjørefelt.

 

 

Fakta om den nye Presterødbakken

  • Kostnad ca. 260 millioner.
  • Bomfinansiering.
  • Hele anlegget er ca.  900 meter langt og hele veien er det ekspressfelt for sykkel og separat fortau.
  • Ca. 500 meter med fire-felts vei, hvorav to er sambruksfelt, eller 2+.
  • Ca. 400 meter med to-felts vei fra toppen av Presterødbakken og bort til rundkjøringen ved Olsrød.
  • Erstattet det lysregulerte krysset på toppen av bakken med en rundkjøring, og det er etablert to lysregulerte gangfelt.
  • Det er tatt knappe 1,9 mål med matjord til prosjektet.
  • På grunn av krevende grunnforhold er det lagt ned ca. 13.000 m3 med lettfylling med isopor.
  • Det er utført støyreduserende tiltak på ca. 50 boenheter.
  • Det er bygget ny lekeplass og parkering ved Kilden som erstatning for tap av arealer til prosjektet.
  • Det er satt opp to nye doble garasjer som erstatning for de som er revet.
  • Ti eneboliger er innløst og revet.
  • Timoteiveien som husene lå i er nå en del av det nye anlegget.
  • Etablert service-vei.