Og Tønsberg kommunes kulturpris går til....

I år ble utdelingen av Tønsberg kommunes kulturpris delt ut på en litt annen måte. I stedet for å gjøre det på et arrangement, kom vi hjem til prisvinneren. Takket være kona, ble det en overraskelse da vi sto på døra.

På overraskelsesbesøk

Om prisvinneren

Ragnar Berg Olsen tildeles Tønsberg kommunes kulturpris for 2020. Olsen (79) mottar prisen for et særdeles mangfoldig og deltakende engasjement for det frivillige kultur- og idrettslivet i Tønsberg gjennom hele sju tiår.

Ragnar Berg Olsens store engasjement ble innledet da han som niåring begynte å spille cymbaler i Søndre Slagen guttemusikk i 1950. Han fortsatte i Tønsberg Janitsjarkorps fra 1956 og var i 1966 Volden skoleorkesters første dirigent i tillegg til instruktør. Han har også spilt en viktig rolle for musikklivet i hele regionen som instruktør i ulike korps, gjennom styreverv og som konsertarrangør.

Også aktiv innen idretten

Foruten et stort hjerte for korpsmusikken har Ragnar Berg Olsen også vært viktig for Tønsberg-idretten gjennom en årrekke. Han var aktiv skihopper i Tønsberg-Kameratene (TK) på 1950-tallet og påtok seg også administrative verv i klubben. I TK var Olsen dessuten fotballtrener for junioravdelingen på 1960- og 1970-tallet, samtidig som han spilte fast på TKs A-lag.

Bredt engasjement

Ragnar Berg Olsen hadde også en avgjørende rolle i etableringen av kultur- og forsamlingshuset i den tidligere jernbanestasjonen i Nedre Langgate i 1980. På vegne av Tønsberg Janitsjarkorps har Olsen dessuten vært sentral i korpsets styringsgruppe for Tønsberg gjestehavn og er utnevnt til æresmedlem i både Tønsberg Janitsjarkorps og Melsom og Aker Viltstellområde.

Ildsjel til inspirasjon

Ragnar Berg Olsen er fortsatt i høyeste grad aktiv innen kulturlivet i kommunen og spiller fremdeles trombone i Tønsberg Janitsjarkorps. Selv om Olsen sjelden har stått fremst på scenen og påtatt seg noen hovedrolle utad, har hans livslange innsats i mange ulike miljøer vist at lidenskap og engasjement, kombinert med gode sosiale og administrative evner, kan ha stor betydning. Olsens innsats har vært særdeles viktig for å løfte og videreutvikle det frivillige kultur- og idrettslivet lokalt i Tønsberg. Tildelingen av kulturprisen til Ragnar Berg Olsen kan derfor også tjene som eksempel og inspirasjon til alle ildsjeler som legger ned uttallige dugnadstimer for at det frivillige kulturlivet ikke bare skal bestå, men også utvikle sin posisjon i kommunen.

Det er Utvalg for kultur, idrett og folkehelse som vedtar hvem som skal tildeles kulturprisen. Prisen består av kr. 50.000,- samt kunstverket «I le» av Rolf Nerli.