– Om jeg skulle valgt på øverste hylle, ville jeg jobbet med det jeg gjør nå

Marthine Søyland Hoel er samfunnsutvikler i Tønsberg kommune. Denne høsten rustes Farmannstorvet opp, og Søyland Hoel leder prosjektet.

I denne artikkelserien ønsker vi å løfte frem flinke, ambisiøse kommunefolk – med hjerte for faget og med tanker om kommunen som sin arbeidsplass.

I dette intervjuet møter du ...

Marthine Søyland Hoel

Marthine er samfunnsutvikler i virksomheten By- og stedsutvikling.

Tidligere intervjuer:

Hvordan startet din karriere i kommunen?

Min første jobb i kommunen var som prosjektleder for nyanlegg i grøntområder – i Friluftsetaten (nå Bymiljøetaten), Oslo kommune. Etter noen år der flyttet jeg hjem og fikk jobb i planavdelingen i Tønsberg kommune, hvor jeg hadde prosjektansvar for byplan og byromsstrategi for Tønsberg sentrum.

Hva drømte du om å bli da du var barn?

Blomsterdekoratør.

Hvorfor valgte du en jobb i det offentlige fremfor en jobb i privat næringsliv?

Jeg har prøvd begge deler – og konkludert med at kommunen er der jeg trives best. Hvorfor? Arbeidsmiljøet og arbeidsoppgavene!
Selv om folka er akkurat like hyggelige i det private som i det offentlige, opplever jeg forskjell i arbeidsmiljøet. Min erfaring er at i det private er det større fokus på å «selge inn egen kompetanse» både internt og eksternt, for å sikre firmaet og seg selv oppdrag. Min opplevelse er at dette, kombinert med timeføring, påvirker arbeidsmiljøet. Det er rett og slett lavere skuldre, og lettere å være seg selv i kommunen.

Også er det arbeidsoppgavene. I kommunen sitter jeg tettere på der beslutningene tas, og jeg får være med å påvirke i mye større grad. Og ikke minst – jeg får se konkrete resultater av jobben jeg gjør.

Når det er sagt så er det selvfølgelig mange positive sider ved å jobbe i det private også – og jeg mener virkelig at alle burde prøve begge deler. Da tror jeg barrierene og fordommene mellom det private og offentlige ville minske. Vi ville fått økt forståelse for hverandre og fått til mange flere gode samarbeid på tvers - som jeg mener vi er helt avhengig av for å få til utvikling og gode resultater.

Hva er det beste med jobben din?

Arbeidsoppgavene! Om jeg skulle valgt på øverste hylle, ville jeg jobbet med akkurat det jeg gjør nå. Jeg får jobbe med så mange spennende prosjekter; etablering av nye byrom, parker og grøntområder, urbant landbruk og tiltak for å øke det biologiske mangfoldet. Kombinert med skikkelig fine kolleger og en veldig god leder – kan det ikke bli så mye bedre.

Kan du peke på noen gode grunner til å velge en karriere i det offentlige?

Alle vi som jobber i kommunen, enten det er innen helse, skole, teknisk drift eller by- og stedsutvikling, jobber jo for innbyggerne våre. For at folk skal ha så gode liv som mulig – i alle livsfaser. Og for å forvalte kommunens areal- og naturressurser på en slik måte at de som kommer etter oss kan leve minst like gode liv. Jeg tenker at så mye mer meningsfull jobb enn det – er vanskelig å finne.

Finnes det en fordom eller et inntrykk av jobb i kommunen som du har lært at ikke stemmer?

Jeg tror en del tenker at det går litt treigt i kommunen og at de flinkeste folka jobber i det private. Jo, det kan gå treigt i kommunen – ønske om bred forankring i organisasjonen, medvirkning, høring og politisk behandling – gjør i mange tilfeller veien lang. Men fagkunnskapen, samfunnsengasjementet og produksjonen blant mine kolleger står ikke tilbake for noe annet.

Hvis du kunne gjennomføre ett prosjekt i vår kommune – helt uten budsjettbegrensninger – hva hadde det vært?

Revetalbekken! Mitt største ønske nå er at det daler ned 5-6 millioner kroner – de siste midlene vi mangler for å realisere en fantastisk naturpark i Revetal sentrum. Hovedmotivasjonen for mitt arbeid er å skape gode sosiale møteplasser utendørs. At folk i alle aldre skal ha mulighet til å oppleve natur, møte andre mennesker og være fysisk aktive – der de oppholder seg i hverdagen. Revetalbekken, en stor naturpark med turveier og møteplasser, tikker av på alt dette til gangs, og om vi nå klarer å sikre og tilgjengeliggjøre dette naturområdet i Revetal sentrum – mener jeg vi har oppnådd noe virkelig bra, som vil få stor betydning for folkehelsa og livskvaliteten til innbyggerne på Revetal og omegn.