Ordfører-kake til luftveisklinikken

- Denne kaka har dere virkelig fortjent, sa ordfører Anne Rygh Pedersen da hun besøkte luftveisklinikken på Eik fredag. Nå holder klinikken åpent for koronatesting også i helgene.Marit Graadal, Monica Johannessen og Monica Holtan Fjeld tok imot kaken fra ordføreren på vegne av de ansatte.

Det var mange som fikk en annerledes hverdag da koronapandemien brøt ut i Norge. Noen av dem som plutselig måtte forholde seg til nye arbeidsoppgaver, var de ansatte ved luftveisklinikken på Eik.

- Jeg er utrolig imponert over den jobben dere gjør, og veldig stolt av at vi fikk et så velfungerende tilbud på plass så raskt. Dere har vært flinke til å kaste dere rundt og tilpasse dere nye forutsetninger, og det siste er jo at dere også skal holde åpent i helgene, sa ordfører Anne Rygh Pedersen da hun besøkte klinikken og overrakte kake til de ansatte.

3.628 tester

Siden utbruddet av pandemien har det blitt gjennomført hele 3.628 koronatester ved luftveisklinikken. Klinikken ble opprettet for å samle alle pasienter med mistanke om smitte på ett sted, og for å unngå å spre smitten rundt på flere helseinstitusjoner.

- De ansatte gjør en kjempejobb, og forrige uke gjennomførte vi mer enn hundre tester hver dag, forteller tjenesteleder Monica Holtan Fjeld.

Hun og de andre ansatte ved klinikken har vært nødt til å forholde seg til en ganske uforutsigbar hverdag.

- Både de nasjonale retningslinjene og retningslinjene fra kommunen har blitt endret hyppig, og noen ganger har vi nesten ikke rukket å skrive ferdig nye rutiner før de er utdatert. Men de ansatte er veldig positive og fleksible, så det har gått veldig bra. Allerede seks timer etter at det ble besluttet at klinikken skulle holde åpent i helgene, var bemanningen på plass for de to første helgene, sier hun.

Imponert kommunalsjef

Det er mange som er i sving for å holde luftveisklinikken. Klinikken har både egen lege, helsesekretærer, sentralbord og parkeringsvakter. Kommunalsjef for mestring og helse i Tønsberg kommune, Mette Vikan Andersen, er imponert over hvordan de ansatte løser oppgaven.

- Monica Holtan Fjeld og hennes ansatte har løst oppgaven på en formidabel måte. De klarte å få tilbudet på plass veldig raskt, og har vært nødt til å forholde seg til nye rutiner hver uke. I tillegg har de vært villige til å ofre ferier for å holde klinikken åpen gjennom sommeren, sier hun.

Det har vært usikkerhet rundt hvor lenge luftveisklinikken skal være i drift, men i forrige uke vedtok kriseledelsen i kommunen at klinikken i alle fall skal holdes åpen til nyttår.