På tide å sjekke røykvarsleren igjen!

brannsjef Jan Helge Kaiser og Kristine Palm, leder i forebyggende avdeling i Vestfold interkommunale brannvesen - Klikk for stort bildeBrannsjef Jan Helge Kaiser og Kristine Palm, leder i forebyggende avdeling i Vestfold interkommunale brannvesen (VIB), oppfordrer alle til å teste røykvarslerne sine.

Risikoen for å dø i brann synker betydelig dersom du har røykvarslere som virker. Det er med andre ord livsviktig å sjekke dem med jevne mellomrom.

Når nettene blir lange og kulda setter inn bruker vi mer elektrisk utstyr, levende lys, og vi fyrer i peisen. Dette fører til økt risiko for brann. Derfor markeres røykvarslerens dag 1. desember – dagen der vi alle bør bytte batterier i røykvarslerne der vi bor.

Teamet fra Tønsberg kommunale eiendom: Kjetil Ask, Mindaugas Korsakas, Svein Åge Enge, Andreas Walle, Lars Gøran Edquist - Klikk for stort bildeDisse karene fra Tønsberg kommunale eiendom skal sørge for at brannsikkerheten i de kommunale boligene er ivaretatt: Kjetil Ask, Mindaugas Korsakas, Svein Åge Enge, Andreas Walle, Lars Gøran Edquist.

Dette tar kommunen på alvor. Hvis du bor i en kommunal bolig i Tønsberg, kan du vente deg besøk i løpet av desember. Tønsberg kommunale eiendom skal inn i over tusen boliger før jul for å forsikre seg om at brannsikkerheten er ivaretatt.

Førjulsturné

– Vi har pleid å ha en brannvernuke i starten av desember, men nå har vi så mange boliger at vi ikke rekker det på én uke, sier Lars Gøran Edquist.

Han er avdelingsleder for bolig drift ved Tønsberg kommunale eiendom og ansvarlig for drift og vedlikehold av nærmere 1100 kommunale boliger i kommunen. Nå forbereder teamet hans seg på en omfattende turné.

– Da bytter vi batteri i røykvarslerne, og vi sjekker at boligen har et brannslukkingsapparat som fungerer. Hvis det er for gammelt, bytter vi det ut. I tillegg forsikrer vi oss om at boligen har en komfyrvakt som fungerer, og vi ser over det elektriske anlegget, forteller Edquist.

Målet er å rekke innom alle kommunale boliger før jul, men boliger som ikke har bemanning prioriteres først.

Kritisk om natten

Siden 2016 har Vestfold interkommunale brannvesen (VIB) rykket ut til 290 boligbranner. 91 av disse ble først oppdaget av røykvarslere eller detektor på brannalarmanlegg.

Tidlig varsling er spesielt kritisk om natten når folk sover. Uten røykvarsler øker faren for å dø vesentlig. Takket være pipende røykvarsler eller brannalarm ble 25 boligbranner mellom klokka 01 og 07 på natten oppdaget.

– I 20 av disse boligene var det mennesker til stede. Dessverre omkom en kvinne i en av disse brannene, i Tønsberg 23. februar 2016 klokka 04.43, sier Kristine Palm, leder i forebyggende avdeling.

Den brutale sannheten om hvorfor varsling er livsviktig:

• 3–4 minutter etter at brannen starter er vi mennesker satt ut av spill.
  • Røyken hindrer deg i å se og forgifter deg.
  • Du taper bevisstheten og muligheten til å rømme.
  • Døden inntreffer etter 5–6 minutter.

Hun forteller videre at risikoen for å dø i brann mer enn halveres dersom du har røykvarslere som virker.

Slik tester du

– Vi har ingen å miste, sier brannsjef Jan Helge Kaiser. Han har en klar oppfordring: – Test at du har fungerende røykvarsler, for alle skal ha det. I tillegg: Hjelp de du bryr deg om – foreldre, naboer eller andre som sliter med å gjøre det selv.

Det er enkelt å teste røykvarslerne. Det eneste du trenger gjøre er å holde inne testknappen på røykvarsleren til alarmen piper. «Et trykk for livet, gjort på noen sekunder», ifølge brannsjefen. Dersom røykvarsleren ikke piper og er batteridrevet, bytter du batteri og tester igjen.

Hittil i år har det vært 27 boligbranner i VIBs område, alle uten dødsfall.