Sakib vant Drømmestipendet

Fotokunstner Sakib Saboor fra Tønsberg ble i dag tildelt Drømmestipendet 2024 under dagens kommunestyremøte.

Kjellaug Kornstad, Sakib Saboor, ordfører Frank Pedersen og kommunalsjef Geir Martin Viksand med en rollup fra Drømmestipendet utenfor rådhuset.  - Klikk for stort bildeKjellaug Kornstad, Sakib Saboor, ordfører Frank Pedersen og kommunalsjef Geir Martin Viksand.

- Sakib ønsker å være en rollemodell og et forbilde for barn og unge som ligner på ham selv, og inspirere dem til å vurdere en karriere som kunstner. Det hadde han ikke selv i oppveksten sin. Drømmen hans er å skape kunst som andre kan relatere seg til og bli inspirert av.

Det sa ordfører Frank Pedersen da Sakib Saboor ble tildelt drømmestipendet under dagens kommunestyremøte.

Drømmestipendet er et samarbeid mellom Norsk Tipping og Norsk Kulturskoleråd, og Sakib var i år én av totalt 50 vinnere som mottok stipendet på 30.000 kroner.

Skanner og reise

Kjellaug Kornstad stod for den formelle overrekkelsen.

- Jeg har allerede brukt noen av pengene på en reise til Pakistan, og jeg skal bruke noe på en skanner. Jeg jobber mye med analog fotografering, så det har jeg bruk for, sa Sakib etter å mottatt prisen i ettermiddag.

Fotokunstneren er oppvokst i Tønsberg med foreldre fra Pakistan. Han benytter en rekke ulike teknikker, og i løpet av det siste året har han deltatt på fire gruppeutstillinger som kunstfotograf. Han bruker fotokunsten til å utfordre sin identitet, som består av to kulturer – men mange subkulturer.

Sakib foran en skjerm som viser bilder har har tatt.  - Klikk for stort bildeSakib viste frem noen av verkene sine for medlemmene av kommunestyret.

Kjellaug Kornstad i Norsk Kulturskoleråd foretok den formelle overrekkelsen av stipendet, og hun syns det var stas å kunne overrekke stipendet til en ung fotograf fra Tønsberg.

- I år var det 544 nominerte, og vi står igjen med bare 50 verdige vinnere etter en omfattende nominerings- og juryeringsprosess. Du er én av disse, så det er liten tvil om at du har utmerket deg. Vi håper at du kjenner på en følelse av stolthet i dag, og at du tar med deg den følelsen inn i din videre utvikling, sa hun under overrekkelsen.

Stolt kulturskolerektor

Fremtidig vinner? Ruth Elisabeth Bergtun fremførte Vidda av Ole Edvard Antonsen.

Torill Rosenvinge, rektor ved Tønsberg kulturskole, er stolt av at vi nok en gang fikk en vinner av Drømmestipendet fra Tønsberg.

- Det er et trangt nåløye å bli nominert, og det er et enda trangere nåløye å faktisk få stipendet. Derfor er jeg veldig stolt av Sakib, og jeg veldig stolt av at vi faktisk har hatt vinnere av Drømmestipendet fra Tønsberg hvert eneste år siden kommunesammenslåingen i 2020, sier hun.