Signerte kontrakten om bygging av Hogsnes sykehjem

I dag signerte ordfører Anne Rygh Pedersen kontrakten om bygging av Hogsnes sykehjem. Kontrakten med det lokale entreprenørselskapet WK Entreprenør AS er den største Tønsberg kommune noen gang har inngått.

Ordfører Anne Rygh Pedersen signerer kontrakten på vegne av Tønsberg kommune.

- Hogsnes sykehjem skal bli et godt sted for mennesker som trenger litt hjelp for å kunne mestre sin egen hverdag. Dette er en stor, men viktig og nødvendig investering for kommunen. Vi blir stadig flere eldre i samfunnet vårt, og det nye sykehjemmet blir en sentral del av den kommunale eldreomsorgen i fremtiden, sa Rygh Pedersen.

- En del av lokalmiljøet

Det nye sykehjemmet skal ha 120 plasser fordelt på 14 avdelinger. Dette vil være en kombinasjon av langtidsplasser og korttidsplasser for rehabilitering, og bygget skal i tillegg huse et dagsentertilbud.

- Det nye sykehjemmet skal være en del av lokalmiljøet. Barnehagen ligger jo like i nærheten, og det skal både være en kafé på området og utearealer som skal være tilgjengelig for alle, sa Rygh Pedersen.

Lokal entreprenør

Tønsberg bystyre fattet det første vedtaket om planlegging av det nye sykehjemmet i september 2017. Det ble arrangert en plan- og designkonkurranse, og i mai 2018 ble Norconsult kåret til vinner.

Etter gjennomført forprosjekt og nødvendig reguleringsplanarbeid, ble det utlyst en konkurranse om bygging av sykehjemmet. Fire tilbud kom inn, og WK Entreprenør AS vant kontrakten til en verdi av ca. 423 millioner kroner.

- Jeg syns jo det er stas at det var en lokal entreprenør som leverte det beste tilbudet. Dette betyr trygghet for arbeidsplasser lokalt i kommunen, og positive ringvirkninger for det lokale næringslivet, sa ordføreren.

Bygget er på ca. 14.000 kvadratmeter med to hovedetasjer, underetasje med produksjonskjøkken, teknisk rom og lager, og en tredjeetasje med tekniske rom.

Byggestart er ca. 4. april 2020, og sykehjemmet skal stå ferdig 1. april 2022.

Hvordan blir bygget?

I bildekarusellen nedenfor kan du se skisser av hvordan bygget og uteområdene vil se ut etter ferdigstillelse.