Skal ruste opp Prestegaten

Tirsdag starter arbeidet med å ruste opp Prestegaten og Vektertorget i Tønsberg sentrum. I tillegg til at torget og gata får et visuelt løft, skal spillvann og overvann skilles for å forhindre oversvømmelse og forurensing.

Illustrasjon av Prestegaten etter gjennomført opprusting. - Klikk for stort bilde

- I dag føres overvann og spillvann i samme rørsystem. Når det regner mye, har ikke rørene nok kapasitet til å håndtere de store vannmengdene. Dermed risikerer vi at spillvann ender opp i kanalen og forurenser vannet der når det regner, forteller Daniel Olsen Romero i Tønsberg kommune.

Overvannsprosjektet i Tønsberg sentrum er et stort prosjekt som inkluderer syv gater, og i juni 2023 ble Rådhusgata åpnet etter å ha fått nytt rørsystem og et helt nytt utseende. Nå er det Presegata og Vektertorget som står for tur, og arbeidet starter etter pinse. Prosjektet skal etter planen være ferdig høsten 2025.

Belegningsstein og regnbed

Slik vil det "nye" Vektertorget se ut.

I tillegg til at vi løser vannutfordringene, vil også Prestegata få et helt nytt utseende.

- Vi skal bytte ut dagens asfaltarealer med belegningsstein, og vi skal etablere regnbed som fanger opp, forsinker og renser overvannet. Langs veikantene vil vi etablere renner for å lede vannet til regnbedene og annen vegetasjon. Eksisterende trær vil bli erstattet med nye, mindre trær som passer bedre inn i det nye gatebildet, forteller Daniel Olsen Romero.

Tveter & Lund AS fikk jobben
Det er entreprenørfirmaet Tveter & Lund AS som har blitt tildelt oppdraget med å gjennomføre prosjektet. Selskapet er en ledende aktør innen bærekraftig anleggsbransje, med en klar visjon om å fremme klima- og miljøvennlige løsninger og teknologier. Prosjektleder Paal Svendsen i Tveter & Lund er fornøyd med å ha fått jobben.

- Vi er meget stolte over å kunne bidra til Tønsbergs bærekraftige utvikling. Vår grønne strategi er sentral i dette arbeidet, og vi vil benytte el-maskiner og el-kjøretøy så langt det er praktisk mulig for å minimere vårt klimaavtrykk, forteller han.
Opparbeidelse av nye overflater (steindekkene) og gartnerarbeidene vil bli utført av Anleggsgartner Øst AS.

Hva er under bakken?

Det er alltid spennende å stikke spaden i jorda i Norges eldste by. Hele området som er berørt av kommunens prosjekt, ligger innenfor det automatisk fredede kulturminnet Tønsberg middelalderby. Det betyr at gravearbeidene må følges av arkeologer fra NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning).

NIKU opplyser at tidligere undersøkelser viser at Prestegaten og eiendommene rundt befinner seg i den søndre delen og til dels i utkanten av den sentrale delen av middelalderbyen. I nedre del av Prestegaten og på Sjøfartsplassen håper arkeologene å finne rester etter den middelalderske havna. I tillegg til konstruksjoner og bygningsrester tror NIKU det er potensiale for fine og godt bevarte gjenstandsfunn.

De arkeologiske arbeidene er planlagt og tatt høyde for i prosjektets fremdrift, og vil dermed ikke skape ytterligere forsinkelser.