Skal sikre fremtidig handlingsrom

I kveld legger rådmann Egil Johansen frem sitt budsjettforslag for 2021 og økonomiplan for 2021-2024, for kommunestyret i Tønsberg. I forslaget ligger det 4,4 milliarder i kostnader til drift, og 0,6 milliarder til investeringer.

Rådmann med budsjett og økonomiplan - Klikk for stort bilde

- Målet er at kommunen skal være i stand til å tilby best mulig tjenester til innbyggerne, samtidig som vi håndterer en krevende økonomisk situasjon. Budsjettforslaget skal legge grunnlaget for å skape økt økonomisk handlingsrom i årene som kommer, sier rådmann Egil Johansen.

Budsjettet sluttbehandles av kommunestyret den 9.desember.

Stort behov for tjenester

Kommunens økonomi er preget av økende utgifter og inntekter som flater ut. Slik var det også ved inngangen til 2020. De økte utgiftene skyldes i hovedsak et større behov for tjenestene kommunene tilbyr, og særlig rettighetsbaserte tjenester.

- Vi ser at behovet for rettighetsbaserte tjenester øker samtidig som vi må forberede oss på lavere inntektsvekst i kommunal sektor i årene fremover. Da blir det viktig å forvalte midlene klokt, og å sørge for at vi får mest mulig gode tjenester igjen for hver krone, sier Johansen.

Tønsberg kommune må altså omstille seg for å sikre en bærekraftig økonomi i årene som kommer.

Krevende omstilling

Prosjektet «Handlingsrom 2024» så dagens lys i januar i år, og har som mål å skaffe kommunen et større økonomisk handlingsrom. Tiltakene i prosjektet er jobbet frem etter en bred intern prosess, og ble lagt frem for politikerne i en orienteringssak i september. Innsparingstiltakene skal følges tett for å sikre at de økonomiske gevinstene tas ut. Arbeidet blir krevende og vil merkes i alle deler av kommunen.

- «Handlingsrom 2024» kan ikke gjennomføres uten at det også merkes i form av et noe redusert tjenestetilbud til innbyggere og brukere på enkelte områder. Men målet er å sikre en bærekraftig økonomi, og skape rom for å utvikle tjenester og gjennomføre nødvendige investeringer i framtiden, forklarer Johansen.

Johansen understreker viktigheten av et nært samarbeid med tillitsvalgte og vernetjeneste for å sikre medvirkning i omstillingsarbeidet, og for å kunne opprettholde et godt arbeidsmiljø.

Bruker fondsmidler

Tiltakene i «Handlingsrom 2024», inkludert en justering av kommunens finansstrategi, utgjør en samlet besparelse for kommunen på rundt 94 millioner kroner i 2021. Det er likevel behov for å

bruke noe fondsmidler for å få budsjettet i balanse.

- Vi legger opp til å bruke 25 millioner kroner av kommunens driftsfond. Fondet vil etter dette utgjøre 216 millioner kroner. Det er noe mindre enn anbefalt, og vi må styre mot et overskudd mot slutten av økonomiplanperioden, slik at vi kan bygge opp et mer robust driftsfond for fremtiden, forklarer Johansen.

På grunn av usikkerhet er det i budsjettet også satt av en reserve på 15 millioner kroner i 2021 og 18 millioner kroner i 2022.

Merforbruket avtar

Selv om den økonomiske situasjonen er krevende, finnes det også lyspunkter. Det er gjennomført organisatoriske endringer gjennom 2020 som legger bedre til rette for både effektiv drift, kontroll og økonomistyring.

- Veksten i kommunens merforbruk har avtatt, og dette tyder på at vi er i ferd med å bryte en negativ trend, det er jeg svært fornøyd med, sier Johansen.

Rom for investeringer

I økonomiplanen er det også funnet rom for flere viktige investeringer. Både nytt helsehus på Hogsnes, renovering av Presterød skole, videre utvikling av Den magiske fabrikken og en ny, elektrisk ferge mellom Husvik og Husøy ligger inne i økonomiplanen.