- Skole er mer enn klasserom!

- Det har vært masse aktive ungdommer og veldig god stemning, sier rektor Mona Larsen ved Revetal ungdomsskole. I dag møttes tiendeklassinger fra åtte ungdomsskoler i Tønsberg og Færder til håndballturnering i Slagenhallen.

Mona Larsen - Klikk for stort bildeMona Larsen

 

– Dette er veldig miljøbyggende. Ungdommene møtes på en positiv arena, og blir kjent med hverandre på tvers av både skoler og kommunegrenser, sier Mona Larsen.

Dagens håndballturnering i Slagenhallen er bare én av fire sportslige turneringer som gjennomføres for ungdomsskoleelevene i løpet av året.

– Vi har også en fotballturning, en volleyballturnering og en sjakkturnering i årshjulet vårt. Dette er veldig verdifulle innslag i skolehverdagen, og det ligger masse læring i det, sier Larsen.

Variert skolehverdag

I tillegg til at ungdomsskoleelevene får bryne seg mot hverandre på idrettsbanen, er det også stadig mer fysisk aktivitet i den ordinære undervisningen.

– Mange har nok fortsatt en oppfatning av at skole er ensbetydende med klasseromsundervisning. Sånn er det ikke. Vi har fått mer og mer praktisk og naturnær undervisning, og nå jobber vi blant annet med å få faste dager med uteskole for elevene våre på åttende trinn, forteller Larsen. 

Alle skolene i kommunen er nå også deltakere i programmet «Liv og røre». Det er et konsept som går ut på å bryte opp klasseromsundervisningen og legge til rette for mer praktisk læring.

– Vi har kjøpt inn noe utstyr, lærer av hverandre og deler opplegg med hverandre. Nå lærer ikke elvene norsk, matte og samfunnsfag bare i klasserommet. De kan også lære om det i form av et orienteringsløp rundt i skolebygget, sier Larsen.

– Kreativitet og nytenking 

Hvis du har tenkt at den norske skolen er en puggeskole, så er heller ikke det en oppfatning som stemmer.

– Vi legger veldig stor vekt på samarbeid og kreativitet. Vi er for eksempel med i Ungt Entreprenørskap, der elevene skal lage en elevbedrift og finne opp et produkt som ikke finnes enda. De må presentere konseptet sitt for en jury som kårer en vinner, og dette arbeidet bidrar til at elevene lærer seg utviklingsarbeid og nytenking, sier Larsen.