Sliter du med søvnen?

Illustrasjonsbilde av sovende mann. - Klikk for stort bilde

Mange strever med å få sove, men det kan være hjelp å få. Tønsberg søvnskole er et gratis kurs til voksne innbyggere med søvnvansker.

Tønsberg søvnskole er et tilbud til kommunens voksne innbyggere som strever med søvnvansker, og som er motivert for å lære mer om hva man selv kan gjøre for å sove bedre om natten.

Søvnvansker kan for eksempel være innsovningsproblemer, oppvåkninger i løpet av natten, for tidlig oppvåkning eller plager med bekymring og søvn.

Innhold

På kurset får du informasjon om dokumenterte søvnråd, kunnskap om søvnstadiene og kroppens behov for dyp søvn, og kunnskap om søvnhygiene. Kurset vil også inneholde en praktisk gjennomgang av avspenningsøvelser og mentale teknikker for å dempe overaktiv tankevirksomhet ved innsovning og oppvåkning.

Mål

Gjennom økt kunnskap om søvn, og innsikt i eget søvnmønster ved bruk av søvndagbok, er målsettingen at en skal lære hva en selv kan gjøre for å bedre søvnen.

Metode

Gruppebasert kurs med 5 økter a 2 timer. Kurset ledes av psykolog Tone Hansen. Mestringskurset bygger på kognitiv atferdsterapi og det vil bli gitt hjemmeoppgaver.

Praktisk informasjon

Du forplikter deg til å møte alle gangene og til å jobbe med hjemmeoppgavene. Det åpnes for refleksjoner og deling av erfaringer med endringsarbeidet du er i gang med på søvnskolen. Gruppa har moralsk taushetsplikt.

Påmelding

Gi beskjed til terapeutene ved Frisklivssentralen, eller ring 95820384 snarest.
Kurset har begrenset plass, så etter samlet vurdering vil den enkelte få tilbakemelding om evt. plass.
Kurset er gratis.

Kursdatoer og sted:

Torsdag 15/2 kl. 14-16
Torsdag 29/2 kl. 14-16
Torsdag 7/3 kl. 14-16
Torsdag 14/3 kl. 14-16
Torsdag 21/3 kl. 14-16

Kurset er i regi av Tønsberg Frisklivssentral og holdes på Re Helsehus. Revetalgaten 52, 3174 Revetal