Stor pågang for koronavaksinering

Dørene på tidligere Træleborg sykehjem ble åpnet mandag morgen for koronavaksinering. Pågangen var svært stor de første timene.  -Vi anbefaler de som planlegger å vaksinere seg,  å velge en dag senere i uken eller i neste uke hvis de har mulighet til det, sier kommuneoverlegen.

mennesker som står i kø utenfor en inngang - Klikk for stort bildeMange hadde kommet for å vaksinere seg mandag morgen.

Tønsberg kommune startet med sin koronavaksinering i dag, mandag 21. oktober, og tilbudet vil vare frem til 7. november. – Denne gangen er det kun drop-in som gjelder og vi var forberedt på at ekstra mange ville komme de første timene, sier kommuneoverlege Henning Mørland.  Han var i vaksinelokalene i de første timene etter åpning og kunne observere lange køer, men også at alt gikk effektivt for seg. – Holder pågangen seg gjennom dagen, kan det ligge an til at vi får vaksinert nærmere tusen personer, sier han optimistisk. Vi tror nok at strømmen vil avta etterhvert, men det blir spennende å følge med på sier han videre. Kommuneoverlegen kommer samtidig med et tips om at det kan være lurt å velge seg et tidspunkt utover i uken, eller i de neste par ukene. På onsdager er det åpent til kl. 20.00 for de som ikke kan komme på dagtid.

Dame som sitter og får sprøyte i armen. - Klikk for stort bilde

Kommuneoverlegen påpeker at alle som ønsker, kan komme og få vaksinen, men at de skiller på de som er i den anbefalte gruppen og andre. – De som er i den anbefalte gruppen får vaksinen gratis, mens alle andre må betale kr 100,- for vaksinen, forklarer han.

Anbefalinger og målgrupper

Disse personene anbefales koronavaksine (FHI)

• Personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • Personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • Ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • Barn 6 måneder–11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig
  • Gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.

Kun en type vaksine

– Mange lurer på hva slags vaksine som blir gitt i år, og Mørland kan fortelle at det er en vaksine fra Pfizer og heter Comirnaty. Det er bare en å velge mellom nå og den blir  brukt i hele landet forklarer han.

Drop-In tider uke 43-45

• Mandag kl. 09.00-15.00
  • Tirsdag kl. 09.00-15.00
  • Onsdag kl. 09.00-20.00
  • Torsdag kl. 09.00-15.00
    (ikke fredag eller helgen)

Vaksinetilbud fremover

De som ikke har anledning til å benytte seg av vaksinetilbudet de kommende tre ukene, vil få nye muligheter på senere tidspunkt, lover kommuneoverlegen. Vi vil se an behovet og komme med mer informasjon om når og hvor, avslutter han.

Her kan du vaksinere deg

OBS, det er begrensede parkeringsmuligheter utenfor Træleborg sykehjem.

Gå til siden for vaksiner