Suksess for Jobbmessa

For fjerde gang arrangerte NAV i Tønsberg og Færder kommuner Jobbmessa, og det ble trangt om plassen da dørene på Støperiet åpnet klokka 14 torsdag ettermiddag.

Trude Aksnes ved et rollup med Tønsberg kommunes logo.  - Klikk for stort bilde

Linnea Moe

Linnea Moe i Nav Tønsberg forteller at det var nesten 600 jobbsøkere innom messa torsdag ettermiddag. Målet med messa er å sette folk som er på jobbjakt i kontakt med arbeidsgivere som trenger arbeidskraft, og alle registrerte arbeidssøkere i de to kommunene ble invitert.

– Vi er veldig godt fornøyd. I år var det 17 arbeidsgivere som deltok, og flere av disse har vært med på tidligere messer også, sier Moe.

Fra jobbmesse til fast jobb

Det var stor variasjon i arbeidsgiverne som deltok på årets messe.

– Det er stor spredning. For eksempel så er både Quality hotell, Dominos, Gårdsand og Tønsberg kommune representert, sier Moe.

Også vaktselskapet Securitas var på plass. Alexander Granli forteller at det er mange som er nysgjerrige på å jobbe hos dem.

Alexander Granli og Carl Marcus Rognstad

– Vi har en QR-kode de som er interesserte kan scanne. Denne fører direkte til søknadskjema, forteller han.

– Aktuelle kandidater blir så kontaktet. Vi har en person som nå er fast ansatt som ble rekruttert inn fra jobbmessa et tidligere år, sier Granli.

Vanskelig å få jobb i Norge

Nils og Victoria - Klikk for stort bildeNilse og Victoria

En av de som er på jakt etter jobb er Nils. Han kommer sammen med kjæresten Victoria.

– Jeg flyttet fra Tyskland til Norge for tre måneder siden, og håper å få meg jobb innenfor hotell- og restaurantbransjen eller butikk, sier han og forteller at han allerede har snakket med Quality hotell her på messa.

– Det er vanskelig å få jobb i Norge siden jeg ikke er flytende i norsk, avslutter han.

Suksessfullt og uformelt

Trude Aksnes i dialog med to menn. - Klikk for stort bildeTrude Aksnes i dialog med to potensielle arbeidstakere.

Trude Aksnes fra Tønsberg kommune er på messa og representerer mestring og helse. Hun opplevde stor pågang av folk som ønsker jobb.

Hun forteller at kommunen har fått inn mange CV-er og snakket med mange ulike mennesker med ulik kompetanse innenfor helsesektoren.

– Jeg tror en slik uformell arena er bra både for arbeidssøkere og arbeidsgivere, sier hun.