-Takk at dere tester dere

Det er svært hektisk på luftveisklinikken for tiden. Telefonen har vært sprengt og testerne har økt antall tester fra 85 til 240 per dag.

Kommunalsjef mestring og helse, Mette Vikan Andersen

Folk har fulgt oppfordringen om å teste seg og det er vi så glade for, sier Kommunalsjef for mestring og helse, Mette Vikan Andersen. Jeg er virkelig stolt og rørt over at folk tar ansvar. Samtidig er hun lei seg for at mange har opplevd å ikke komme igjennom på telefonen. – Det beklager vi så mye. Vi jobber med å utvide kapasiteten. Allerede det siste døgnet har vi satt inn flere på telefonen og for testing. Til helgen utvider vi enda mer og på mandag legger vi nye planer for hvordan vi på en enda bedre måte kan få tatt imot alle som ønsker å teste seg.

Fortsatt ventetid

Men det kan fortsatt bli ventetider, advarer Vikan Andersen. Det tar litt tid før vi klarer å få oppgradert tilstrekkelig. Takk for at dere er tålmodige. Det er så viktig at dere ikke gir opp. Blir dere ikke oppringt samme dagen, prøv igjen neste dag, er oppfordringen fra Vikan Andersen.

Telefonen er kun til timebestilling

Så må vi minne om at telefonen til luftveisklinikken er kun for timebestilling. Har du spørsmål eller trenger informasjon, kan du ringe folkehelseinstituttets publikumstelefon: 815 55 015. Kriseledelsen i kommunen skal vurdere til uken om det skal opprettes en «koronatelefon» igjen, slik som vi hadde før sommeren. Ser vi at behovet er der, så gjør vi det, avslutter Vikan Andersen.

Ønsker du å teste deg, kan du ringe 33 31 04 00.