Velkommen til kurs for frivillige

Illustrasjonsbile av to menn på en kafe.  - Klikk for stort bilde

Er du engasjert som frivillig, eller kunne du tenke deg å bli frivillig innen helsesektoren? Da er du velkommen til introkurs for frivillige og aktivitetsvennkurs i februar!

Denne vinteren kan du gå på kurs for å bli tryggere i rollen som frivillig.  Kurset retter seg mot innbyggere som ønsker å engasjere seg som enkeltfrivillige og mot frivillige fra organisasjoner, lag og foreninger. Hensikten med introduksjonskurset er å skape forståelse for hva det vil si å gjøre en frivillig innsats i kommunens helse- og omsorgstjenester.

Aktivitetsvennkurset er utviklet av Nasjonalforeningen for folkehelsen og tilbys i over 180 kommuner i hele landet. En aktivitetsvenn er en frivillig som, med kurs og veiledning, gjør aktiviteter sammen med en som har demens. Målet med tilbudet er å gi mennesker med demens flere aktiviteter og gode opplevelser i hverdagen. Kurset går over to kvelder. Den første kvelden er introduksjonskurs for frivillige som er sammen med andre frivillige i kommunens helse- og omsorgstjenester.

Kurs for frivillige

Vi gir deg kompetansen du trenger for å være trygg i rollen som frivillig i helse og omsorg i Tønsberg kommune.

Kurset består av 1 kurskveld med følgende tema:

• Rolle og forventningsavklaring
  • Samarbeid og fellesskap
  • Frivillighet styrker folkehelsen
  • Taushetsløfte

Kurset retter seg mot de som gjør eller ønsker å gjøre en frivillig innsats i helse og omsorg, enten dere er knyttet til lag og foreninger, frivilligsentralen eller er frivillige ved kommunens helsehus, sykehjem, aktivitetshus, bolig og andre møteplasser.

Mandag 5. februar kl. 18.00 – 20.00

Tønsberg og Færder bibliotek
Storgaten 16
3126 Tønsberg

Meld deg på innen fredag 2. februar
Påmelding på tonsberg.friskus.com. Tønsberg kommune, eller ring Lene ved Tønsberg Frivilligsentral mobil: 472 40 975

NB! For dere som ønsker å bli aktivitetsvenn for personer med demens, så er denne kvelden en av to kurskvelder.
Enkel servering. Kurset er gratis.

Aktivitetsvennkurs!

Nasjonalforeningens logo. - Klikk for stort bilde

På kurset får du høre mer om aktivitetsvenntilbudet og hva det vil si å være en frivillig aktivitetsvenn, og du får en innføring i ulike demenssykdommer. I tillegg får du råd i kommunikasjon og samhandling med personer med demens. På kurset vil du treffe andre som også ønsker å bli en aktivitetsvenn. Det holdes foredrag, vi ser filmer og drøfter ulike problemstillinger sammen.

Kurset går over to kvelder:
Kveld 1; Kurs for frivillige
Kveld 2; Kommunikasjon og samhandling med personer med demens

Mandag 5. februar og tirsdag 6. februar kl. 18.00 - 20.00.
Tønsberg og Færder bibliotek, Storgaten 16, 3126 Tønsberg

Meld deg på innen fredag 2. februar
Påmelding på tonsberg.friskus.com, eller ring Lene ved Tønsberg Frivilligsentral mobil: 472 40 975

Enkel servering. Kurset er gratis.

Les mer om aktivitetsvennkurset på Nasjonalforeningens nettsider.