Velkommen til vår nye kommune!

Hilsen fra rådmann Egil Johansen.

Kjære alle sammen!

Nå har Re og Tønsberg endelig blitt én kommune, og nye Tønsberg kommune er en realitet. En lang prosjektperiode er over, og mange hundre innbyggere, politikere, ansatte, verneombud og tillitsvalgte har bidratt til at sammenslåingen har gått bra. Det er en glede å få tiltre stillingen som rådmann i den nye kommunen, og jeg ser frem til et godt samarbeid med både medarbeidere i kommunen, folkevalgte og innbyggere.

Re og Tønsberg har vært to kommuner med en felles historie som strekker seg helt tilbake til middelalderen. Nå skal vi skape en felles fremtid sammen i en ny, stor kommune. Målet med sammenslåingen var å skape en kommune som står best mulig rustet til å møte fremtidens muligheter og utfordringer. Både Re og Tønsberg har vært gode kommuner å bo. Jeg håper at du som innbygger vil oppleve at den nye kommunen blir minst like god.

Kommunen har et viktig samfunnsoppdrag. Vi som kommune er til for innbyggerne, og de aller fleste forholder seg til kommunen i større eller mindre grad. Gjennom tjenester som skole og barnehage, helse- omsorgstjenester, vei, vann og kloakk, kulturtilbud og mye annet, er vi en del av hverdagslivet til innbyggerne fra vugge til grav. Vår oppgave er å forvalte fellesskapets ressurser på en best mulig måte, og å tilby best mulig tjenester til innbyggerne. For å lykkes med det, må vi samarbeide godt - både internt i kommunen, og med innbyggere, næringslivet, frivilligheten og andre.

Jeg vil benytte anledningen til å takke de tidligere ordførerne Petter Berg og Thorvald Hillestad for den jobben de har gjort for sine kommuner gjennom mange år, og for det gode samarbeidet underveis i sammenslåingen. Nå har Anne Rygh Pedersen overtatt ordførerstolen, og det nye kommunestyret er i gang for alvor. Jeg ser frem til et godt og konstruktivt samarbeid. Jeg vil også takke de tidligere rådmennene Trond Wifstad og Geir Viksand, og jeg glad for at begge blir med videre som en sentral del av min ledergruppe i den nye kommunen.

Den nye kommunen skal markeres med to ulike åpningsarrangementer. Fredag 10. januar kl. 17 blir det en festforestilling i Oseberg kulturhus. Billettene er gratis, og det er fremdeles noen få ledige plasser igjen.

Dagen etter, lørdag 11. januar kl. 13, blir det innbyggerfest på Tønsberg torv. Der blir det gratis pølser til alle, danseoppvisning med dansere fra Extend og konsert med Ravi. Det settes opp gratis busser fra Revetal med avreise kl. 12.00 og retur kl. 15.00.

Jeg håper å se flest mulig av dere på innbyggerfesten, og jeg ønsker dere alle et riktig godt nytt år!

Egil Johansen
Rådmann

Billetter til åpningen fredag 10. januar

Klikk her for å finne billetter til festforestillingen i Oseberg kulturhus.

Bruk promokoden "tonsberg2020" for å få tilgang til billettene.