Vintersykling er populært i Tønsberg

Gratulerer til 20 heldige personer som ble trukket ut som vinnere av vintersykling konkurransen vår. De møtte opp på Farmannstorget i dag og fikk sine nye dekk. I tillegg ble vinterdekkene gratis skiftet og montert på sykkelen av gutta fra Skaperverkets sykkelverksted. Her trekker ordfører Anne Rygh Pedersen fire vinnere av refleksjakke sammen klimarådgiver Hanne Fossen-Thaugland. Irene Wilhelmsen

Konkurransen foregikk i forrige uke på Tønsberg kommunes Instagram konto og facebook-side, slik at vinnerne kom til Farmannstorvet i dag og fikk på de nye dekkene gratis.

- Det er ingen grunn til å sette bort sykkelen selv om det går mot vinter, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. Hun håper flere vil prøve ut vintersykling i år. Ordfører i prat med dekkskiftegutta fra Skaperverket som er Frelsesarmeens sykkelverksted og utleie.

10 prosent sykler hele året

Det er mange som sykler til jobb, men kun 10 prosent sykler hele året. Tønsberg kommune er med i en nasjonal kampanje for å få flere til å velge sykkelen – også i vinter.

- Det er jo generelt god folkehelse i det å være i aktivitet, og akkurat i år håper vi at flest mulig vil sykle også gjennom vinteren. For å unngå smittespredning vil vi unngå overfylte busser og for stort press på kollektivtrafikken. Derfor er det flott om flest mulig velger andre transportløsninger. Da kan sykkelen være et godt alternativ, sier Rygh Pedersen.

Vant vinterdekk og sykkeljakke

For noen kan det virke skummelt å sykle på vinterføre, men med riktig utstyr går det greit selv om det er både mørkt og glatt. Derfor ga kommunen i samarbeid med ReTyre bort 20 par vinterdekk til sykkel og fire sykkeljakker med refleks til de som vil teste vintersykling. En av de glade vinnerne, Ingunn Kobberrød med vinterdekkene hun vant.

Frelsesarmeens' Skaperverket i Tønsberg, fikset syklene og satte på de nye dekkene. Skaperverkets egen annonsering for sitt sykkelverksted. Takk til flinke gutter som hjalp til med dekkskift i dag.