Adobe Stock
Fire skoler i Tønsberg er allerede med i pilotprosjektet «Lekende lett skolestart», der frilek og uteskole utgjør halve timeplanen i førsteklasse. Tanken er at mer lek vil gi læring på barnas premisser, og at leken vil skape et godt grunnlag for trivsel og gode relasjoner på skolen.
Mathias Willassen Hanssen- Jeg har i løpet av høsten besøkt mange skoler i Tønsberg, og erfaringene er udelt positive. Samtidig har vi fått tilbakemeldinger fra foreldre som håper at dette også kan innføres på den skolen barna deres går på, og nå har et enstemmig kommunestyre vedtatt at prosjektet skal utvides. Det handler om å gi barna en god start på skoleløpet, og å få til en god overgang mellom barnehage og skole, sier Willassen Hanssen.
Willassen Hanssen er glad for at flere kommuner har fattet interesse for Tønsberg kommunes prosjekt med mer lek i skolen, og viser til at blant annet Sandefjord kommune har vedtatt at de ønsker å invitere Tønsberg inn i hovedutvalg for kunnskap, barn og unge for å fortelle om kommunens erfaringer med «Lekende lett skolestart» over nyttår.
– Jeg er skikkelig stolt over det våre flinke, nytenkende og fremoverlente ansatte får til. Tønsberg er en foregangskommune på flere områder på oppvekst og opplæringsfeltet, sier Willassen Hanssen.
- Overstrømmende positivt
Tina Nordbotten Olsen (til høyre) sammen med rektor Bente Thuen Alfheim ved Husvik skole.Tina Nordbotten Olsen er psykologspesialist ved PPT i Tønsberg kommune, og prosjektleder for «Lekende lett skolestart». Hun er begeistret for politikernes vedtak.
- Tilbakemeldingen fra lærerne som er med i prosjektet er overstrømmende positiv. De forteller at barna trives på skolen, og at det er mange som gir uttrykk for at de ikke vil hjem når skoledagen er over, sier hun.
De rapporterer også om færre konflikter når barna får leke, og at barna er mer klare for klasseromsundervisning når de har fått lekt fra seg først.
- Lærerne må bruke mindre tid på å samle elevene om undervisningen, og de mener at læringsutbytte er minst like godt som før, sier hun.
Vil ha mer forskning
Skolene Eik, Husvik, Byskogen og Kirkevoll er med i pilotprosjektet allerede. Skolene har selv ønsket å delta i prosjektet, og har forpliktet seg til å følge rammeverket som er utarbeidet av styringsgruppa der alle de fire skolene er representert. Kommuneadministrasjonen starter nå arbeidet med å planlegge hvordan flere skoler kan innlemmes i prosjektet.
- Målet med rammeverket er å trygge lærerne på at de kan sette av god tid til lek og samtidig være trygge på at de følger læreplanen. På sikt ønsker vi også å se på hvordan prosjektet kan utvides høyere opp i skoleløpet, sier Nordbotten Olsen.
Forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge følger én av skolene i prosjektet, og kommunestyret har nå vedtatt at kommunen skal forsøke å utvide forskningsinnsatsen.
- Det er vi positive til, og jeg ser frem til å få se resultatene av forskningen, sier Nordbotten Olsen.
– Kan lære av Tønsberg
Akkurat nå foregår det en stor nasjonal debatt om ja eller nei til mer lek i skolen. Willassen Hanssen mener at Tønsberg kommunes tilnærming til lek i skolen og måten det organiseres på er viktig å få inn i den nasjonale politiske debatten.
– Tønsberg viser at dette er mulig å få til innenfor handlingsrommet i dagens læreplanverk, og her mener jeg at flere kommuner kan lære av Tønsberg. Samtidig håper jeg at det at vi utvider forskningsarbeidet også bidrar til å flytte den politiske debatten inn på et mer konstruktivt og bedre spor. Mer lek i førsteklasse er bra for elevene, og det er tidlig innsats i praksis, sier Willassen Hanssen.