Bakgrunn
Tønsberg kommune og Vestfold fylkeskommune har et pilotprosjekt for å teste ut bruken av blant annet elsykler for utleie i Tønsberg. Utleie av elsykler vil inngå i pågående pilotprosjekt mellom Tønsberg kommune og Vestfold fylkeskommune, hvor vi tester ut ulike delemobilitetsløsninger. Hensikten med mobilitetspunkt-pilotene er å teste ut hva som skal til for å drifte bærekraftige delemobilitetsløsninger i mellomstor norsk by som Vestfoldbyene er.
Prosjektet ble iverksatt i 2022. Per i dag er det tre operative mobilitetspunkt i Tønsberg sentrum, med tilbud om delingsbiler, el-sparkesykler, sykkelverksted og sikker sykkelparkering.
Vilkår
Vilkår for å kunne drive utleie i Tønsberg følger av forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, Tønsberg kommune, Vestfold, FOR-2024-09-04-2115.
- Firmaet må kunne legge fram skatteattest, regnskap og relevante referanser med kontaktinformasjon.
- Søkerne må bekrefte/dokumentere at de følger norsk lov, og forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, Tønsberg kommune, Vestfold, FOR-2024-09-04-2115.
- Tillatelsen starter 1.april 2025 og avsluttes 31.mars 2027. Dette gjelder også pilotering av el-sykkelutleieordningen.
- Det kan utplasseres inntil 300 el-sparkesykler, og det skal utplasseres minimum 60 elsykler for utleie. Det er ønskelig at sentrumsnære sentre som Tolsvrød, Olsrød, Vear, Sem og Eik får et utleietilbud.
- I henhold til Forskriftens § 6 kreves faste definerte hente- og leveringsplasser i byplanområdet og i/ved sykehusområdet. Kommunen vil bistå med oppmerking av 20-25 plasser innenfor dette definerte området. Leverandør kan supplere med flere oppstillingsplasser for egen regning forutsatt avtale/tillatelse med grunneier.
- Kommunen gir støtte på 100 000,- pr. år for drift av utleie av minimum 60 elsykler.
- Tillatelsen gis til én aktør.
- Dokumentasjon på at tjenesten kan integreres i Vestfold fylkeskommunes (VKT) digitale kundegrensesnitt.
Soner for særskilt regulering
I samarbeid med den leverandøren som får kontrakt, vil det bli satt av områder for hastighetsbegrensninger, forbud eller annen regulering av plassering og parkering og/eller bruksforbud i henhold til Forskriften. Kart viser forslag til faste definerte hente- og leveringsplasser ved viktige målpunkter i byplanområdet og i eller ved sykehuset. Leverandøren kan selv skaffer seg tillatelse til å utplassere eller ha parkert el-sparkesykler eller elsykler på privat og offentlig grunn utover dette.
Kart som viser parkering for el-sparkesykler i sentrum. (PDF, 2 MB)
Søkerne vil bli vurdert på følgende tildelingskriterier
- Kvalitet på tjenestene
- Rutiner og plattform for datadeling med kommunen og fylkeskommunen.
- Rutiner for drift, evaluering og optimalisering av utleie elsykler. Beskriv antall og utstrekning av tjenesten.
- Rutiner for drift, evaluering og optimalisering elsparkesykler. Beskriv antall og utstrekning av tjenesten.
- Klima- og miljøvennlig drift
- Kjøretøy som benyttes i driften av utleievirksomheten til utplassering og omplassering mv. av små elektriske kjøretøy, skal være utslippsfrie.
- Gjenbruk og reparasjon av kjøretøyene, og resirkulering av produkter, eksempelvis dersom kjøretøyet ikke kan brukes mer.
- Erfaring
- Relevant erfaring med utleie av små elektriske kjøretøy i Norge.
Kommunen vil foreta en samlet vurdering av alle punktene før vedtak i henhold til forvaltningsloven. For mer informasjon, se utkast til avtale.
Utkast til avtale om mikromobilitet (PDF, 369 kB)
Slik sender du søknad
Søknad med dokumentasjon skal inneholde virksomhetsnavn og organisasjonsnr., navn på søker, firmaattest, e-postadresse, telefonnummer og forsikringsbevis. All dokumentasjon må være sendt innen søknadsfristen 12.12.2024
Dokumentasjon sendes postmottak@tonsberg.kommune.no merket sak 24/17287.
Spørsmål
Spørsmål kan sendes til kenneth.kristensen@tonsberg.kommune.no eller ring mobil 47 95 98 68
Frist 12. desember 2024